Çocuğumu Anlıyorum Testi
Nedir ?

Çocuğumu Anlıyorum Testi
Nedir ?

Duyu bütünleme bozukluğu, beynin vücudumuzdan gelen duyusal bilgileri doğru şekilde işleyememesi sonucu ortaya çıkan nörolojik bir durumdur. Görme, işitme, tat, koku, dokunma ve hareket gibi duyularımızdan gelen bilgileri beyin işler ve bu bilgiler ışığında çevremize uygun tepkiler veririz. Bu işleyişte bir aksama olduğunda, çocuklarda davranış, gelişim ve öğrenme ile ilgili çeşitli problemler görülebilir. Bu sürece “duyu bütünleme” adı verilir.



NEDENLER VE BELİRTİLER

Duyu bütünleme bozukluğu genellikle erken çocukluk döneminde fark edilir. Çocuklar, günlük yaşantılarında çevresel uyaranlara alışmayı ve motor becerileri geliştirmeyi doğal olarak öğrenir. Ancak bazı çocuklarda bu süreç sağlıklı ilerlemez. Bu durumda çocuk, çevreden gelen duyusal uyarılara uygun, otomatik ve planlı şekilde tepki vermekte zorlanır.


Bu zorluklar bazen “kork, kaç, savaş” gibi ilkel tepkilerle kendini gösterebilir. Tepkiler çoğu zaman aşırı ve duruma uygun olmayan şekilde gelişir.

Bozukluk 3 farklı şekilde ortaya çıkabilir:

  • Beyin gelen duyusal mesajları hiç alamaz.
  • Mesajlar alınır ama diğer duyularla sağlıklı biçimde ilişkilendirilemez.
  • Mesajlar düzenli gelir ancak beyin bu mesajları bir araya getirip anlamlandıramaz.
Bu durumda çocukta motor beceri, dil gelişimi ve duygusal dengeyle ilgili çeşitli sorunlar yaşanabilir.

EN SIK GÖRÜLEN BELİRTİLER:
  • Dokunmaya, sese, ışığa ya da harekete aşırı hassasiyet
  • Duyusal uyaranlara yetersiz tepki
  • Dikkat dağınıklığı
  • Sosyal ve duygusal zorluklar
  • Aşırı hareketlilik ya da tam tersi düşük aktivite seviyesi
  • Sakarlık ve dikkatsizlik
  • Kendini kontrol etmede zorlanma
  • Geçişlerde güçlük (örneğin bir oyundan diğerine geçememe)
  • Sakinleşememe
  • Zayıf benlik algısı
  • Konuşma ve motor gelişim gecikmeleri
  • Okul başarısında gerilik

YAŞ GRUPLARINA GÖRE BELİRTİLER

0–6 Ay
  • Kucaklanmaya direnç
  • Dokunulmaktan rahatsızlık
  • Emme ve beslenme güçlüğü
  • Göz teması kurmama
  • Işıktan rahatsız olma
  • Hareket ettirildiğinde ağlama
  • Oyuncaklara ilgisizlik
  • Uyku problemleri
  • Alt değiştirmeye veya banyo yapmaya karşı tepki
  • Ağızla oyuncak keşfetmeme

6–12 Ay
  • Yutma ve çiğneme zorlukları
  • Yeni gıdalara direnç
  • Öğürme ve kusma
  • Kirli bezden rahatsız olmama
  • Dış çevreden çabuk etkilenme
  • Değişiklikleri tolere edememe
  • Düşük kas tonu, fiziksel geri kalma
  • Oturma ve hareketlerde gecikme

2–4 Yaş
  • Sarılmayı sevmeme
  • Dikkat süresinde kısalık
  • Saç kesimi, yüz yıkama gibi durumlara aşırı tepki
  • Oyun alanlarında bulunmak istememe
  • Sallanma, zıplama gibi hareketlere tepki
  • Denge sorunları, sürekli düşme
  • Belirli yiyeceklere karşı duyarlılık
  • Sert cisimleri çiğneme isteği
  • Geç cevap verme
  • İnce motor becerilerde zorluk (kalem tutma, kaşık kullanma)
  • Giyinip soyunmada zorlanma

Okul Çağı
  • Dikkat ve öğrenmede zorlanma
  • Yazma ve el becerilerinde sorunlar
  • Fiziksel aktivitelere katılmama
  • Kas zayıflığı nedeniyle dik oturamama
  • Parmak ucunda yürüme eğilimi
  • Sosyal ortamlarda çekingenlik
  • Özgüven eksikliği
  • Grup içinde yer almakta güçlük
  • Denge ve çabuk yorulma sorunları


2-17 YAŞ ARASI ÇOCUKLAR İÇİN YAŞ GRUPLARINA GÖRE;


2–4 Yaş Arası Belirtiler
  • Sarılmaktan hoşlanmama, dokunmaya karşı hassasiyet
  • Saç kestirme, tırnak kesme, yüz yıkama gibi durumlarda aşırı tepki
  • Dağınık oyun ortamında dikkatini toplayamama
  • Oyun alanlarından kaçınma, sallanma ve zıplamadan rahatsız olma
  • Etrafa çarparak yürüme, düşme ve sakarlık
  • Bazı yiyeceklerden kaçınma veya yiyecek olmayan şeyleri çiğneme isteği
  • İsmi çağrıldığında geç cevap verme
  • Kalem-kaşık gibi nesneleri kullanmakta zorlanma
  • Giyinip soyunma gibi günlük işlerde beceriksizlik

5–7 Yaş Arası Belirtiler (Okula Başlangıç Dönemi)
  • Dikkat toplamakta zorlanma
  • Yeni bilgi öğrenmede güçlük
  • Yazma ve çizim becerilerinde gerilik, kalemi çok bastırma veya çok silik yazma
  • Oyunlara veya grup etkinliklerine katılmama
  • Oturma sırasında kayarak durma, postür bozuklukları
  • Sosyal ilişkilerde çekingenlik
  • Parmak ucunda yürüme eğilimi
  • Özgüven eksikliği, kendini ifade etmede güçlük

8–12 Yaş Arası Belirtiler (İlkokul – Ortaokul Dönemi)
  • Akademik başarıda iniş çıkışlar
  • Grup içinde yer almakta zorlanma
  • Arkadaşlık kurmakta güçlük, içe kapanıklık
  • Karmaşık görevlerde zorlanma (hem fiziksel hem zihinsel)
  • El becerilerinde yavaşlık, yazma-yapıştırma-kesme işlerinden kaçınma
  • Aşırı hareketlilik veya çok düşük enerji
  • Sakinleşmede güçlük, hızlı duygusal tepkiler
  • Vücut farkındalığında zayıflık: dengesizlik, çabuk yorulma

13–17 Yaş Arası Belirtiler (Ergenlik Dönemi)
  • Günlük yaşamda organizasyon ve planlama becerilerinde zorluk
  • Spor ve beden eğitimi gibi fiziksel etkinliklerden kaçınma
  • Duruş bozuklukları, kas zayıflığına bağlı yorgunluk
  • Sosyal ilişkilerde yalnızlık hissi veya sosyal ortamlardan çekilme
  • El yazısında belirgin zorluk, okunaksızlık
  • Öfke kontrolü problemleri
  • Özgüven düşüklüğü, kendilik algısında olumsuzluk

Çocuğumu Anlıyorum Testine Başla